ميراث معنوي و مردم شناسي سيستان
 
دستان سیستان
مهدی بزی الری
 
 

بازييها و ورزشهاي محلي

کشتي کچ گردان (kach) :  خاستگاه ديرينه اي در سيستان دارد و بسياري از فنون آن اکنون در کشتي آزاد که ورزش ملي ايران است اجرا مي گردد.

کودّي (kavade) : از بازيهاي محلي و اصيل سيستاني است، هم اکنون به عنوان ورزش بومي و رسمي، شهرت بين المللي يافته و در بيشتر مسابقات برگذار ميگردد.

خسو (khoso) : شنا، چوک بازي، چوب بازي و رقص شمشير مناسکي آييني که از قدمت و اعتبار ويژه اي در سيستان برخوردار است در بيشتر جشنها برگذار مي گردد.

 

پزشکي سنتي

اولين جراحي جمجمه که با موقيت در شهر سوخته که در حدود 5200 سال قبل انجام شده است قدمت پزشکي سنتي را در سيستان نشان ميدهد. رستم زاد يا اولين سزارين و اولين بيهوشي براي جراحي به نقل از شاهنامه در سيستان اتفاق افتاده است.

شکسته بندي و حجامت قدمت ديرينه اي در اين منطقه دارد و استفاده از گياهان دارويي مرسوم است.

 

معماري

يکي از جاذبه هاي سيستان، معماري و بهره گيري مثبت از فرايند چرخه طبيعت در ساخت مسکن است که به بهترين شکل در زندگي مردم نمود دارد.

 

فرهنگ عامه

تمدني که اکنون در سيستان شاهد آن هستيم رهاورد مشعلي تابناک است که طي هزاران سال سينه به سينه از نسلي به نسل ديگر رسيده است و شامل فرهنگي اصيل در قسمتهاي مختلف زندگي و فولکلور منطقه مي باشد.

 

آيين ها و مراسمات

در سيستان آيينها برگرفته از اقليم و طبيعت منطقه، اعتقادات و طبقات اجتماعي مردم است و به مناسبتهاي مختلف انجام مي شود از جمله :

- آيين ها در موقع کار :

1- مراسم حشر : آيين کهن لاي روبي بستر رودخانه هيرمند است که حاکي از يک نوع تعاون و همبستگي منطقه اي و تبلور عيني اتحاد در حل معضلات است که هنوز هم در منطقه انجام مي گردد.

2- مراسم جشن گندم : جشن و پايکوبي به مناسبت برداشت گندم و شکرگذاري از درگاه ايزد ممنان است که با رقص و پايکوبي خاص سيستاني براي هر تازه واردي بسيار جذّاب ميباشد.

- آيينهاي مذهبي : عيد فطر، عيد غدير، عيد قربان و مبعث پيامبر صلوات الله عليه، تولد حضرت علي عليه السلام، مراسم آييني نمه شعبان که مردم در اين روز به زيارت اهل قبور رفته و يک نوع شيريني محلي به نام چلبک درست ميکنند، مراسم سحر خواني و رمضان خواني در شبهاي ماه مبارک رمضان و مراسم عزاداري در ماه محرم با اجراي تعزيه و سوگواري.

- آيين هاي ملي : نوروز و جشن سيزده بدر مردم به زيارت کوه خواجه و ساير زيارتها مي روند، جشن مي گيرند و شادي مي کنند، مراسم آيينهاي بسيار زيبايي نيز در هنگام تولد و ازدواج اجرا ميگردد.

 

 

ادبيات شفاهي

ضرب المثلها، چيستان، افسانه هاي کهن، داستانهاي حماسي و اشعار محلي است که ريشه در اعتقادات و باورهاي سنتي و اصيل مردم دارد.


نظرات شما عزیزان:

yasebeheshte
ساعت11:22---11 ارديبهشت 1392
سلام از اینکه به وبسایت من سرزدید ممنونم.
وب جالبی دارید امیدوارم موفق باشید.
..یازهرا..


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 15 بهمن 1391برچسب:سیستان,میراث فرهنگی,میراث معنوی,مردم شناسی, :: 13:22 :: توسط : مهدی بزی الری

درباره وبلاگ
به نام ایزد دانا و توانا باسلام و درود فراوان این وبلاگ در نظر دارد سیستان باستانی را با تاریخی سراسر افتخار و حماسه در حد توان حداقل به فرزندان این سرزمین بیشتر معرفی کند تا همان گونه که این سرزمین به فرزندان برومندش مباهات میکند مردمش نیز به سرزمین مادریشان افتخار کنند. باشد که موجبات رضایت ایزد را فراهم کنیم.
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دستان سیستان و آدرس dastansistan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.