انبار غله ایران
 
دستان سیستان
مهدی بزی الری
 
 

 گفته شده است وقتي استالين رهبر شوروي سابق درصدد برآمد اين کشور کمونيستي را به آب هاي آزاد متصل کند و بهترين گزينه را از مسير افغانستان و استان بلوچستان پاکستان در نظر گرفت براي تامين آذوقه سپاه خود دشت سيستان را که يکي از مراکز کشاورزي مسير حرکت قشون روس بود در نظر گرفت .
    زيرا به نوشته تاريخ نويسان کشور، جلگه سيستان علاوه بر اينکه در طول تاريخ سرزمين اسطوره ها، دانشمندان، اساتيد، محققان، علما و دليرمردان تاريخ ايران همچون رستم داستان بود يکي از مراکز مهم توليد غله به شمار مي رفت و ضمن اينکه تامين کننده گندم بخش هايي از کشور بود قوت مردم افغانستان را نيز تامين مي نمود.
    گزارش خبرنگار ما حاکي است از آنجا که تامين کننده آب مورد نياز کشاورزي در جلگه حاصلخيز سيستان رودخانه هيرمند است که از کوه هاي باپا در افغانستان سرچشه مي گيرد و پس از پيمودن 1200 کيلومتر و مشروب نمودن اراضي چند استان در افغانستان مازاد آن به سيستان وارد و به درياچه هامون در اين منطقه مي ريزد و هر زمان که ميزان جريان آب در اين رودخانه عادي است آب دائمي رودخانه هيرمند در پشت سدي که در 700 کيلومتري مرز ايران با افغانستان احداث شده جمع مي شود و از طريق کانال هاي ايجاد شده در اطراف اين سد اراضي استان هاي جنوبي و مرکزي افغانستان را مشروب ومازاد آن براي گردش توربين هاي انرژي پشت سد مورد استفاده قرار مي گيرد.
    در مواقع سيلابي که ميزان دبي آب رودخانه هيرمند به بيش از چهار هزار متر مکعب در ثانيه مي رسيد و خطراتي را براي استان هاي حاشيه اين رودخانه در افغانستان به وجود مي آورد.
    کشور همسايه با رها کردن سيلاب هاي مخرب خساراتي را به مردم سيستان وارد مي کند که هر سال در اثر اين حوادث صدها ميليارد تومان خسارت به روستائيان و تاسيسات دولتي و غيره وارد مي شود.
    و بالاخره اينکه به دشت سيستان هم در مواقع سيلابي ضرر و زيان وارد مي گردد و هم در دوران خشکسالي و در طول مدت اين حادثه يک قطره آب هم در رودخانه هيرمند جاري نمي گردد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : 16 بهمن 1391برچسب:, :: 13:41 :: توسط : مهدی بزی الری

درباره وبلاگ
به نام ایزد دانا و توانا باسلام و درود فراوان این وبلاگ در نظر دارد سیستان باستانی را با تاریخی سراسر افتخار و حماسه در حد توان حداقل به فرزندان این سرزمین بیشتر معرفی کند تا همان گونه که این سرزمین به فرزندان برومندش مباهات میکند مردمش نیز به سرزمین مادریشان افتخار کنند. باشد که موجبات رضایت ایزد را فراهم کنیم.
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دستان سیستان و آدرس dastansistan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.