مراسم حنا بندان در سیستان
 
دستان سیستان
مهدی بزی الری
 
 


مراسم حنا بندان در سیستان از خانه داماد و درست کردن حنا و گذاشتن آن در سینی شروع می شود . فامیل و اقوام دامادسینی حنا را که تزئین کرده اند ، بر روی سر گذاشته و به خانه عروس می روند . خانواده عروس نیز ابتدا در را برای خانه داماد باز نمی کنند و فامیل داماد پشت در می مانند و زنهای فامیل داماد با دف نوازی و خواندن در وا کنه در واکنه حنا آورده بر شما از فامیل عروس می خواهند تا در را برای آنها باز کنند و فامیل عروس با خواندن حنا شما مال شما ما زن نداره برشما از باز کردن در خوداری می کنند . فامیل داماد این کار راه ادامه داده و هر بار به جای حنا از چیزهایی دیگری مثل النگو ، گوشداره و اشیای دیگر نام می برند و فامیا عروس نیز جواب رد می دهند. تا آنجا که فامیل داماد نام قران را می آورد و فامیل عروس به واسطه ی ارزش و جایگاه قران در بین مردم سیستان در را می گشایند و فامیل داماد وارد خانه ی عروس می شوند . با حنایی که فامیل داماد آورده اند دست و پای داماد و عروس طی مراسم دف نوازی و ترانه خوانی به صورت جدا گانه در اتاق های زنانه و مردانه حنا بسته می شود که فامیل داماد در حنا هایی که به دست و پای داماد بسته می شود پول و شاباش می اندازند و فامیل عروس در حنای عروس همین کار را انجام می دهند که این کار تقریبا مقداری از خرج شب حنا بندان را برای داماد جبران می کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : 16 بهمن 1391برچسب:, :: 13:41 :: توسط : مهدی بزی الری

درباره وبلاگ
به نام ایزد دانا و توانا باسلام و درود فراوان این وبلاگ در نظر دارد سیستان باستانی را با تاریخی سراسر افتخار و حماسه در حد توان حداقل به فرزندان این سرزمین بیشتر معرفی کند تا همان گونه که این سرزمین به فرزندان برومندش مباهات میکند مردمش نیز به سرزمین مادریشان افتخار کنند. باشد که موجبات رضایت ایزد را فراهم کنیم.
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دستان سیستان و آدرس dastansistan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.